!! MIMA + Centrale for Contemporary Art + BPS22 !!

museum PASS musées

museumPASSmusées: 1 pas, 122 musea, 274 tentoonstellingen

>>> “Get Up, Stand Up!” Extended until 06.01.19 <<<

"Get Up, Stand Up!" Extended until 06.01.19

MIMA - _MG_4747

BREAK THE DULL STEAK HABIT

Anonymous

FR

Le 7 septembre 1968 à Atlantic City, à quelques heures de l’élection de Miss America, une centaine de militantes des New York Radical Women jettent à la poubelle divers attributs de la soumission féminine : serpillières, faux cils, bigoudis, soutiens-gorge ou numéros de Playboy. Elles brandissent des pancartes à l’effigie d’héroïnes historiques du féminisme telles que Lucy Stone ou Sojourner Truth (ancienne esclave noire, auteure du discours « Ain’t I a Woman ? » en 1851), ainsi que cette affi che qui stigmatise une vision de la femme rendue au rang de viande par un concours qui n’est qu’une « foire aux bestiaux ». La journée « No more Miss America » marque la naissance médiatique du nouveau féminisme. En novembre 1970 les féministes anglaises perturberont le concours Miss Monde présenté en direct à la télévision par Bob Hope, qui répondra goujatement à leurs jets de farine : « Les jolies filles n’ont pas ce genre de problèmes. »

NL

Op 7 september 1968 gooien een honderdtal militanten van de New York Radical Women in Atlantic City, enkele uren voor daar de Miss America-verkiezing van start gaat, symbolisch attributen van de vrouwelijke onderwerping in de vuilnisbak: dweilen, valse wimpers, krulspelden, bh’s en nummers van ‘Playboy’. Daarbij dragen ze pancartes met de afbeelding van feministische heldinnen uit de wereldgeschiedenis, zoals Lucy Stone en Sojourner Truth (een voormalige zwarte slavin die in 1851 de redevoering “Ain’t I a Woman?” schreef). Ook deze affiche wordt omhooggestoken, een uithaal naar het beeld van de vrouw als vleeswaar. Een wedstrijd als Miss America is tenslotte een “onvervalste rundermarkt”. Met de “No More Miss America”-dag wordt het nieuwe feminisme geboren in de media. In november 1970 zullen de Britse feministen van Women’s Liberation de Miss World-verkiezingen verstoren door tijdens de live uitzending met bloem en rookbommen te gooien. Achteraf maakt presentator Bob Hope tegen journalisten de even schampere als ploertige opmerking: “Geen enkele van die vrouwen is mooi, want mooie meisjes hebben die problemen niet”.

EN

On the 7th of September 1968 in Atlantic City, a few hours before the election of Miss America, a hundred activists from the New York Radical Women binned various attributes of female submission: mops, false eyelashes, hair curlers, bras or issues of Playboy. They brandished placards in the effigy of historical heroines of feminism such as Lucy Stone or Sojourner Truth (a former black slave and author of the speech “Ain’t I a Woman?” in 1851) and this poster showing the degrading way beauty pageants turned women into little more than prime cuts of meat in “cattle markets”. “No more Miss America” ​​day heralded the dawn of a new kind of feminism. In November 1970, English feminists disrupted the Miss World contest being broadcast live on television and presented by Bob Hope, who replied boorishly to their flour bombs with the put down “pretty girls don’t have these problems.”